ازدواج یک نقطه عطف و یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی ماست، اما این تصمیم زمانی باید گرفته شود که اطلاعات، دانسته ها و پختگی ما در برابر بزرگی این تصمیم کافی باشد.

قبل از ازدواج قدرت و اختیار در تصمیم گیری بسیار است و می توان از تشکیل ساختار های مشکل زا دوری کرد، ما در انتخاب خانواده ای که در آن به دنیا آمده ایم هیچ گونه اختیاری نداشته ایم اما معمار خانواده آتی خود خواهیم بود. هیچ چیزی در جهان نمی تواند زندگی انسان ها را بهتر و شاداب تر کند مگر افزایش ازدواج های موفق!

مشاوره ی ازدواج می تواند ما را راهنمایی کند تا انتخاب درستی داشته باشیم. مشاوران و روان شناسان علاوه بر اینکه بر مسائل و مشکلات زندگی مشترک تسلط دارند، می توانند ویژگی های شخصیتی و اختلال های روان شناختی ای را تشخیص دهند که از چشم افراد غیر متخصص پنهان می مانند.

مشاوره ی قبل از ازدواج، استاندارد های لازم برای ازدواج دو نفر از جمله تطابق ها و ویژگی های سنتی، فرهنگی، تحصیلی، اقتصادی، قومی ومذهبی ارائه می دهد. در مشاوره ی پیش از ازدواج، مشاور طی جلساتی به صورت انفرادی و زوجی، به هر دو نفر مشاوره می دهد، از آزمون های معتبری به صورت کتبی استفاده می شود که تحلیل دقیق آن ها، احتمال موفق بودن ازدواج را بررسی می کنند. این آزمون های روانشناختی به منظور شناخت زیر ساخت های شخصیتی طرفین به کار می روند.

مشاوره ی پیش از ازدواج با سنجش و شناخت تفاوت های زیر بنایی شخصیت هر دو طرف، نظر زوج هارا نسبت به این تفاوت ها جلب می کند، هم چنین مشاوره باعث شناخت فرد نسبت به خودش می شود که به تصمیم گیری های حال و آینده ی او بسیار کمک می کند.

موارد دیگری که در جلسات مشاوره ی پیش از ازدواج بررسی می شوند شامل آرزو ها، تمایلات، توقعات، خط قرمز ها و... است.

هدف تحکیم پایه های زوجین است. شناخت زوجین از یکدیگر، به دست آوردن اطلاعات ضروری در مورد ویژگی های روانشناختی زن و مرد، چگونگی رفتار صحیح آن ها با یکدیگر و جلوگیری از بروز اختلاف نظر ها و عمیق شدن آن از اهداف مشاوره ی ازدواج هستند.

اگر این موارد مهم نادیده گرفته شوند، آسیب های غیر قابل جبرانی بر جای می گذارند که به سختی قابل بازگشت هستند.

در ابتدای آشنایی قبل از ازدواج خیلی از نکات مهم برای شروع یک زندگی مشترک نادیده گرفته می شود، به همین دلیل با گذشت سال ها، مشکلات و اختلافات زیادی بین زوج ها به وجود می آید. مشاوره قبل از ازدواج مانند واکسنی برای پیشگیری از طلاق می باشد. ازدواج مهمترین تصمیم در زندگی هر فردی است، پس برای تصمیم گیری و کسب مهارت های لازم نیاز به آموزش دارید. باید بدانید که همسر آینده شما در خانواده ای با افکار، فرهنگ، علایق و تربیتی کاملا متفاوت با شما بزرگ شده است؛ خواه ناخواه بسیاری از معیارها و علایق زندگی او با شما متفاوت است. پس باید بیاموزید که چگونه با وجود این تفاوت ها یک زندگی مشترک موفق بسازید.